עזרה ראשונה לשיניים? – לפעמים גם אתם תצטרכו!

אנשים רבים נוטים להתעלם מביקורים קבועים אצל רופאי שיניים או שיננית ומוצאים את עצמם לא אחת זקוקים בדחיפות לשרותי עזרה ראשונה לשיניים, ההתעלמות נובעת מתוך מחשבה כי מדובר בבזבוז זמן וכסף. זוהי טעות חמורה: בדומה לתחומים רפואיים אחרים, בריאות השיניים חשובה מאוד. אם לא נמצאו בעיות מלכתחילה, אפילו הבעיות הקטנות ביותר עלולות להחמיר את המצב ולעתים אף לגרום לנזק בלתי הפיך. על פי המלצות רופאי השיניים ברחבי העולם, יש לנקות בדיקות שגרתיות ואבנית אצל רופא השיניים כל 3-6 חודשים. מדובר בבדיקה שרוב רופאי השיניים בישראל אינם גובים כלל כסף עבורה.

כאשר אנשים מבינים שכל עוד הם מוצאים בעיות פה-דלקת חניכיים, חורים קטנים בשיניים, עששת או כל בעיה אחרת-ניתן לטפל בבעיה מהשלב הראשוני, חשיבות הבדיקות הסדירות מתבררת ויכולה למנוע אותה הידרדרות. בדרך זו תימנע הצורך בטיפולים מורכבים כואבים ויקרים, ונמנע מצב בלתי הפיך.

למה שנצטרך עזרה ראשונה לשיניים?

כדי להבין את חשיבות הפנייה לרופא השיניים ולשיננית, חשוב להבין אילו תהליכים מתרחשים בחלל הפה בשלבים שונים ללא טיפול, כיצד לטפל בהם מראש ומה ההשפעות של חוסר טיפול:

  • בעיה: פסולת מזון מצטברת בין השיניים ויוצרת שכבת רובד על השיניים.
  • פתרון: נקו אותו היטב על ידי השיננית.
  • בעיה: "ויתור" לבדיקת רופא עלול לגרום לפסולת מזון שהצטברה ולשכבת הפלאק הבלתי מוסרת לחדור לעומק. לכן הוא עלול לגרום לעששת שיניים, דלקת חניכיים או חורים בשיניים.
  • פתרון: לטפל בדלקת (בדרך כלל: להשתמש באנטיביוטיקה) ולסתום חורים.
  • בעיה: חללים שלא נחסמו ודלקת חניכיים לא מטופלת עלולים להעמיק ולפגוע בשורשים.
  • פתרון: טיפול שורש.
  • בעיה: נזקי שורש מוזנחים עלולים להחמיר ולגרום לנזק בלתי הפיך.
  • פתרון: נדרשת עקירת שיניים והשתלות שיניים או שיניים תותבות (חלקיות או מלאות).
  • בעיה: אי ביצוע השתלות שיניים עלול לגרום לדילול עצמות ו/או נסיגת חניכיים, מה שעלול לגרום לשיניים להיות לא יציבות.
  • פתרון: הרמת סינוסים וטיפול מורכב של השתלת עצם.

ניתן לראות כי בשל תפקוד השיניים ואורח חיי היומיום, גם הבעיות הפשוטות ביותר שכמעט כולם יתקלו בהן יתדרדרו ויתפתחו לנזקים גדולים יותר. מטרתם של ביקורים קבועים אצל רופא השיניים וביקורים קבועים אצל שינני ניקוי אבנית היא מניעת מצבים אלו על ידי אבחון וטיפול מוקדם כאשר הבעיה אינה מזיקה.

מה יקרה אם נהיה אדישים ולא נעזר בעזרה ראשונה לשיניים?

אנשים רבים חושבים שכל עוד החניכים לא כואבות, הכל בסדר. אז המצב במציאות שונה. בדרך כלל החניכיים כואבות רק כשהבעיה כבר במצב ברמה גבוהה, ולכן עדיף לבדוק זאת מראש. רוב שאריות המזון הגורמות לעששת יוליכו שולל אותנו וישנו את תופעות הלוואי. אדם לא ירגיש את העששת עד שהיא תהיה עמוקה מספיק, ובמקרה זה מאוחר מדי. לכן, עליך לבקר אצל רופא שיניים ורופא שיניים אחת לכמה חודשים כדי להימנע ממצבים כאלה, צריך לשמור על עירנות. אם נתעלם מהכל ונגיע במחשבה של "הכל בסדר" נוכל לגרום לעצמנו מצב לא נעים ותקלות בלתי הפיכות בפה. לסיכום, תשמרו על עצמכם ותיבדקו כל כמה חודשים.

טיפולי שיניים

דילוג לתוכן