השתלת שיניים , מתי צריך את זה?

אם יש לכם שיניים הרוסות או שעקב נזק לשיניים כתוצאה משבר או מחלה הרי ש היא פתרון מושלם עבורכם. בדרך כלל אם יש שיניים הרוסות אשר יועדו לעקירה החלפתן נעשית על ידי השתלת שיניים.

להבדיל מהתקנת כתר בו הרופא מלביש על שן קיימת כיסוי בצורת השן שעשוי מחומרים שונים כגון חרסינה, זירקוניה, פלטינה וכדומה, מתבצעת על ידי התקנת תחליף לשורש השן שנעקרה / חסרה השתל עשוי מטיטניום והוא מקובע אל הלסת, לעיתים כאשר עצם הלסת חלשה מידי או לא מספיק עבה על מנת לאפשר את קיבוע השתל מבצעים עיבוי על ידי השתלת עצם.

התחליף של שורש השן – השתל הוא בעצם הבסיסי של התותבת שתרכב עליו. התותבת כאמור חכולה להיות עשוייה מזירקוניה, חרסינה או מתכות כמו זהב, טיטניום וכדומה.

תהליך של בעל אחוזי הצלחה גבוהיםפ אשר תלויים בכמה משתנים סביבתיים כגון אלכוהול, עישון, היגיינת הפה וכל דבר אחר שעלול לדחות את קליטת השתל אל הלסת.

רגע לפני אלו הדברים שתכינו

חשוב לזכור כי מצד אחד אמנם זו פעולה שמבוצעת באותו אופן כבר למעלה מ 30 שנה ומה שהשתנה זו הטכנולוגיה אך יחד עם זאת זו עדיים פעולה כירורגית המחייבת מקצועיות וידע על מנת להקטין את הסיכוי לסיבוך או בעיה. לכן יש כמה דברים שחשוב לוודא רגע לפני ביצוע :

  • הרופא – נכון רופא שיניים הוא רופא שיניים אולם לכל אחד יש התמחות והתמקצעות בתחומים שונים ועל מנת לבצע בצורה נכונה ומקצועית חשוב להקפיד ולוודא כי אכן הרופא אליו אתם פונים יודע ויכול לבצע .
  • המטופל – הדבר השני בחשיבותו הוא המטופל – כלומר אתם, אם יש לכם בעיות רפואיות כגון סכרת, בעיות בקרישת דם או שיש לכם הרגלים / מנהגים שעלולים לפגוע או למנוע מהלך של באופן תקין חשוב שהרופא ידע מהם ויעדכן אתכם אם יש ביכולתו לתת לכם מענה מקצועי.
  • הטיפול – מהלך הטיפול עד כמה שהו סטנדרטי עדיין הוא נחשב לאירוע כירורגי לכל דבר ועניין ולכן יש חשיבות רבה לאופן בו מתבצעת והיכולת של הרופא להתמודד עם חריגות שצצות לא פעם במהלך הטיפול.
  • החריגות – לכאורה התקנת שתל לטובת תותב הינה מהלך שכיח אולם יש מקרים חריגים בהם יש חוסך בעצפ הלסת או שעצם הלסת חלשה מידי או שיש דלקות וכל דבר אחר שרופא השיניים חייב להיות עירני להם ולהיות מוכן לתת מענה בעת הצורך.
  • ההחלמה – תהליך ההחלמה מ הינו ממש כמו מכל ניתוח אחר, יש צורך בהקפדה על הוראות הרופא כמו להימנע מעישון, אכילת מאכלים חמים או קשים וכל הוראה אחרת שתקבלו. הקפדה על כללי ההחלמה יאיצו ויקצרו את תהליך ההחלמה ויבטיחו לכם תוצאה טובה יותר.

תקלות וסיבוכים אפשריים לאחר ובמהלך

חשוב לחלק את הסיבוכים בעת הניתוח ל 2 קבוצות:

סיבוכים בעת הניתוח הקיימים בכל ניתוח 

זיהום – הניתוח לקיבוע השתל כולל חתך בחניכיים וכמו כל חתך הוא עלול להזדהם, במקרים קיצוניים יהיה על הרופא לפתוח מחדש את המקום המטופל וטפל בזיהום.

דימום – כמו בכל חתך הדימום אינו נמנע אך לרוב הוא מפסיק לאחר הניתוח או שעות ספורות לאחר הניתוח אולם לא אחת קורה שבעת הניתוח נפגעו כלי דם אשר לא זוהו וטופלו והם ממשיכים לזרום, מצב זה מחייב טיפול מיידי אצל רופא השיניים.

סיבוכים בעת הניתוח הקיימים עקב

יש 2 סיבוכים המחייבים תשומת לב מיידית והם נזק לסינוס עקב החדרת השתל באופן שהוא חדר לחלל הסינוסים סיבוך זה עלול לגרום לזיהום והסיבוך השני הוא פגיעה באחד מעצבי הפנים שגורם לאיבוד חוש טעם, תחושה או עקצוץ ( נמלול) בחלל הפה, בעיה זו ברוב המקרים נעלמת מעצמה ללא צורך בטיפול מיוחד.